Sammenhængende plan for vejledningsaktiviteter
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en sammenhængende plan for vejledningsaktiviteterne i 8. og 9. klasse til brug for en helhedsorienteret vejlednings- og afklaringsindsats.
Sammenhængende plan for uddannelsesvejledning i 7. klasse
Uddannelsesvejledning | Vejledningsaktiviteter | Processer |
---|---|---|
Kollektiv vejledning om uddannelsessystemet | Virksomheden i Skolen (uddannelsesbesøg og virksomhedsbesøg) |
Virksomheden i Skolen
Alle 7. klasser på kommunens folkeskoler deltager i det lokale Uddannelse og Job forløb ”Virksomheden i Skolen”. Forløbet drejer sig om, at eleverne i grupper á 2-5 elever skal portrættere en lokal virksomhed efter eget ønske samt job og uddannelsesmulighederne indenfor branchen. I løbet af tre temadage på skolen arbejder eleverne med uddannelsesbesøg, virksomhedsbesøg, interview, artikelskrivning, fremlæggelse med videre.
Praksisfaglige valgfag
Der udbydes fire praksisfaglige valgfag. To af de fire valgfag - Madkundskab og Håndværk/Design - gennemføres i et samarbejde mellem de enkelte folkeskoler og erhvervsskolen (Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern). I løbet af valgfagets to år er der blandt andet fire hele undervisningsdage i faglokalerne på erhvervsskolen.
Sammenhængende plan for uddannelsesvejledning i 8. klasse
Uddannelsesvejledning | Vejledningsaktiviteter | Processer |
---|---|---|
Kollektiv vejledning om uddannelsessysstemet | Skills | Screening for skole- og vejledningsindsats |
Individuel vejldning - med særligt fokus på de ikke-uddannelsesparate | Introduktionskurser | Vejledningsplaner for elever med et behov for en skole- og vejledningsindsats |
Uddannelsesaftener |
Praksisfaglige valgfag
Der udbydes fire praksisfaglige valgfag. To af de fire valgfag - Madkundskab og Håndværk/Design - gennemføres i et samarbejde mellem de enkelte folkeskoler og erhvervsskolen (Skjern Tekniske Skole). I løbet af valgfagets to år er der blandt andet fire hele undervisningsdage i faglokalerne på erhvervsskolen.
Skills 8. klasse
Konkurrence for alle 8. klasser i kommunen, hvor der dystes i erhvervsuddannelsesmæssige kompetencer. Konkurrencen foregår på Skjern Tekniske Skole, og er en del af det landsdækkende Skills-Stafetten. Formålet er, at eleverne skal få erfaring og motivation i forhold til erhvervsuddannelser.
Introduktionskurser
Introduktionskurser i 8. klasse er 4 dages brobygning, som skal give eleverne indblik i hverdagen på forskellige ungdomsuddannelser. Introduktionskurserne skal bidrage til, at den unge bliver afklaret og motiveret for at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse. Forløbet skal kvalificere og udfordre elevernes uddannelsesvalg.
Alle elever skal i løbet af forløbet besøge minimum én erhvervsrettet ungdomsuddannelse.
Uddannelsesaften
Hvert efterår afholdes uddannelsesaften for elever i 8. klasser (på mindre skoler er 9. klasse med) på kommunens overbygningsskoler.
Det er muligt at møde kommunens ungdomsuddannelser. Uddannelserne er placeret i forskellige klasselokaler, som eleverne cirkulerer imellem med cirka 20 minutters interval.
Sammenhængende plan for uddannelsesvejledning i 9. klasse
Uddannelsesvejledning | Vejledningsaktiviteter | Processer |
---|---|---|
Kollektiv vejledning om uddannelsessystemet | Erhvervspraktik | Screening for skole- og vejledningsindsats |
Individuel vejledning - med særligt fokus på de ikke-uddannelsesparate | Brobygning for uafklarede elever | Vejledningsplaner for elever med et behov for en skole- og vejledningsindsats |
Tilmelding på optagelse.dk |
Erhvervspraktik
Alle elever i 9. klasse er i én uges erhvervspraktik i en lokal virksomhed. Her arbejdes blandt andet med ansøgning og forberedelse til praktikken. Formålet er, at eleverne skal lære om vilkår og kultur i arbejdslivet. Desuden skal de lære om de job- og uddannelsesmuligheder, som findes i de lokale virksomheder.
Brobygning
Uafklarede elever i 9. klasse tilbydes yderligere brobygning til ungdomsuddannelserne i 2-10 dage.
Vejledningsaktivitet i 10. klasse
Uddannelsesvejledning | Vejledningsaktiviteter | Processer |
---|---|---|
Kollektiv vejledning om uddannelsessystemet | Erhvervspraktik | Screening for skole- og vejledningsindsats |
Individuel vejledning - med særligt fokus på de ikke-uddannelsesparate | Brobygning | Vejledningsplaner for elever med et behov for en skole- og vejledningsindsats |
Tilmelding på optagelse.dk |
Brobygning og erhvervspraktik
Elever i 10. klasse skal deltage i brobygning og erhvervspraktik med et uddannelsesperspektiv. Erhvervspraktik er korte, ulønnede forløb på en arbejdsplads. Praktikken skal give eleven mulighed for afklaring i forhold til bestemte uddannelses- og erhvervsønsker.
Brobygnings- og praktikforløb er en integreret del af 10. klasse og skal tilrettelægges i tilknytning til undervisningen.
Alle elever skal i løbet af brobygningen besøge minimum én erhvervsrettet ungdomsuddannelse.